Falkblick

Håller koll på de senaste trenderna

Hur bygger man en bil?

De första bilarna byggdes en och en, och allt gjordes för hand. Henry Ford fulländade massproduktion av bilar genom att använda en löpande band-metod, som han snappat upp från andra fabriker. Idag är det i princip samma sak, fast med robotar som sköter montering av många detaljer istället för människor. Fordon och delar matas fram med hjälp av transportutrustning, liknande de du kan läsa om på vecto.com, och ju längre fram på bandet en bil befinner desto närmare färdig bil är det. 

En del vägrar använda löpande band

Det finns biltillverkare som känner en stolthet över att deras bilar aldrig stått på ett löpande band. De fordonen är handgjorda och även om de ser likadana ut är varje exemplar smått unika. Ett bilmärke som jobbar på detta vis är Bugatti, och det är också en av förklaringarna till prislappen som sitter just på de bilarna. Ett svenskt företag som också jobbar mycket för hand är Koenigsegg. De tillverkar cirka 30 bilar per år och är en mycket exklusiv bil som bara ett fåtal kan köpa. 

Massproduktion håller ner priser

Det är också därför det är vanligt med just den metoden. Vill man sälja många bilar och tjäna pengar så måste man få ner tillverkningskostnaden. Det gör man genom att massproducera. Det är billigare att framställa 10 000 karosser i en press än att låta en plåtslagare jobba fram en kaross åt gången med hammare och specialverktyg. 

18 dec 2020